آمریکا از عهدنامه مودت با ایران خارج می‌شود

0
264

به گفته وزیر خارجه آمریکا، ایالات متحده از عهدنامه مودت میان این کشور و ایران خارج می‌شود. اعلام خروج آمریکا از پیمان‌نامه منعقد در سال ۱۳۳۴ ساعاتی پس از حکم دادگاه لاهه برای رفع برخی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.

آمریکا از پیمان‌نامه دوستی با عنوان “عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی” که در سال ۱۹۵۵ (۱۳۳۴) برای همکاری‌های اقتصادی با ایران بسته خارج می‌شود. مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۳ اکتبر (۱۱ مهر) در واشینگتن گفت که این گامی است که مدتها پیش باید برداشته می‌شد.

خروج آمریکا از این عهدنامه بیش از هر چیز خصلت نمادین دارد، زیرا دو کشور از سال ۱۹۸۰ روابط دیپلماتیک با یکدیگر ندارند.

پومپئو گفت که رژیم حاکم بر ایران(جمهوری اسلامی) هم از این عهدنامه سوء استفاده کرده و هم از دادگاه لاهه برای مقاصد سیاسی سوء استفاده کرده است.

ایالات متحده آمریکا پیش از این تصمیم دادگاه بین‌المللی لاهه در مورد رفع برخی تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را رد کرده بود.

رأی دادگاه لاهه بر اساس شکایت جمهوری اسلامی از آمریکا درباره دور جدید تحریم‌های این کشور صادر شده است.

آمریکا پس از شکایت جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که صلاحیت دادگاه لاهه برای رسیدگی به این شکایت را نمی‌پذیرد. دادگاه لاهه اما  اعتراض آمریکا را رد کرده بود.

جمهوری اسلامی خروج آمریکا از توافقنامه بین‌المللی برجام و به دنبال آن وضع  تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی را مغایر با قانون می‌داند. جمهوری اسلامی در شکایتنامه خود به “عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی”  بین ایران و ایالات متحده آمریکا استناد کرده که در سال ۱۹۵۵ بسته شده است.

بر اساس رأی اولیه دادگاه عالی لاهه که روز چهارشنبه ۱۱ مهر (سوم اکتبر) صادر شد، دولت ایالات متحده آمریکا بایستی تحریم‌هایی را که شامل کمک‌های بشردوستانه و نیز وسایل و تجهیزاتی می‌شود که با امنیت جانی مردم سرو کار دارد، لغو کند؛ از جمله تحریم قطعات هواپیماهای مسافربری.

به گزارش دویچه وله؛ دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در ماه مه اعلام کرد که ایالات متحده از برجام خارج می‌شود. تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی مجددا از ماه اوت در حال اجرا هستند.