آمریکا ارسال موشک به سوریه را محکوم کرد

0
260

آمریکا تصمیم روسیه برای ارسال سلاح موشکی اس-300 به سوریه را محکوم کرد. این اقدام ایالات متحده، دو روز بعد از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر رفع تحریم رساندن سلاح به مخالفان بشار اسد صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه آمریکا، تصمیم سوریه مبنی بر ارسال سلاح موشکی اس- 300 به سوریه را محکوم کرده است.

پاتریک ونترل، معاون وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که ایالات متحده همواره با ادامه ارسال سلاح به حکومت سوریه توسط روسیه مخالف بوده و آن را محکوم کرده است.

به گفته وی این محکومیت، شامل ارسال همه انواع اسلحه می شود.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به ارسال سلاح موشکی، پس از آن صورت می گیرد که روسیه در روزهای گذشته اعلام کرد که تصمیم معوق شده تحویل سیستم ضد دفاعی اس- ۳۰۰ را به سوریه برای کمک به دولت بشار اسد، عملی خواهد کرد.

درحالی که معاون وزارت خارجه آمریکا گفته که واشنگتن مخالفت خودش را صریحا با روسیه در میان گذاشته است؛ معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرده است که قرارداد فروش این سلاح‌ها چند سال پیش میان کشورش و دولت سوریه امضا شده بود و باید عملی شود.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرده که ارسال این سلاح‌ها برای کمک به ثبات بیشتر در سوریه و جلوگیری از مداخله خارجی درا ین کشور است.

واکنش ایالات متحده به ارسال سلاح موشکی از روسیه برای حمایت از دولت بشار اسد در حالی صورت می‌گیرد که وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه توافق کردند که تحریم ارسال اسلحه به مخالفان سوریه را لغو کنند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا در پایان جلسه وزرای خارجه کشور های عضو اعلام کرد: « اتحادیه اروپا تصمیم گرفت که فقط تحریم ارسال اسلحه به شورشیان را لغو کند و سایر تحریم‌ها علیه رژیم بشار اسد همچنان ادامه خواهد داشت.»

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

فرانسه و بریتانیا از مدت‌ها پیش خواهان لغو این تحریم‌ها بودند، اما کشورهایی چون آلمان و اتریش معتقد هستند که مسلح کردن مخالفان، دامنه جنگ در سوریه را وسیع‌تر خواهد کرد.

به گفته آنان، هیچ تضمینی وجود ندارد که اسلحه ارسال شده به مخالفان به دست گروه‌های افراطی سوری نیافتد.

تصمیم اتجادیه اروپا، مبنی بر لغو تحریم سلاح به شورشیان سوری، در حالی صورت گرفت که بشار اسد در ماه‌های گذشته همواره مخالفان خود را تروریست‌هایی خوانده است که از سوی دولت‌های غربی حمایت می‌شوند.

معاون وزیر خارجه روسیه، روز سه شنبه در واکنش به تصمیم لغو تحریم ارسال اسلحه به مخالفان دولت بشار اسد گفت که این تصمیم اتحادیه اروپا، مستقیما به تلاش‌های انجام شده برای برگزاری کنفرانس بین المللی صلح که قرار است ماه آینده در ژنو برای یافتن راهی برای حل بحران در سوریه برگزار شود، زیان می‌رساند.

از سویی در حالی که نماینده روسیه در سازمان ملل گفته که تحویل سلاح موشکی اس- 300 به سوریه در چارچوب قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد؛ کارشناسان نظامی از قدرت نابودکنندگی این موشک‌های روسی می‌گویند.

به گفته آنان، موشک اس- 300، یکی از مرگبارترین موشکهای زمین به هوای قابل استفاده در همه ارتفاع‌ها به شمار می‌رود که توانایی پیگیری همزمان ۱۰۰ هدف و درگیری با ۱۲ هدف را دارد و زمان آماده سازی آن بیشتر از 5 دقیقه نیست.

گفتنی است به گفته کارشناسان نظامی، قدرت موشک‌های پاتریوت آمریکا که ناتو در ماه‌های گذشته آنها را در ترکیه مستقر کرده، از موشک‌های اس-300 کمتر نیست.

ناتو می‌گوید که این موشک‌ها را برای حفاظت از ترکیه در برابر حملات احتمالی سوریه نصب کرده است.

از سویی مقامات اسرائیل هم با ابراز نگرانی از اقدام روسیه برای ارسال موشک به سوریه، گفته‌اند که ممکن است این موشک‌ها در اختیار ایران یا حزب الله لبنان قرار بگیرد.

در هفته‌های گذشته، اسرائیل یک پایگاه هوایی در نزدیکی دمشق را دو باربمباران کرد.

مقامات اسرائیلی بعد از این اقدام اعلام کردند که هدف از این کار، نابود کردن یک انبار موشکی در دمشق بود که قرار بوده از طریق آن موشک‌های ایران به حزب الله لبنان برسد.

بحران در سوریه که از ماه مارس سال 2011 آغاز شده، در ماه‌های گذشته به جنگی داخلی در این کشور تبدیل شده است.

ناظران حقوق بشری سوری می‌گویند که در طی این مدت بیش از هشتاد هزار نفر در این کشور کشته و چند میلیون نفر آواره شده یا به کشورهای مجاور پناهنده شده‌اند.

مقاله قبلیچهارمین استان ایران هم با بحران نان مواجه شد
مقاله بعدیجیسن بیتمن در یک کمدی درام تازه..
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...