آلمان اولین گروه پناهجویان افغان را به افغانستان بازگرداند

0
191

آلمان نخستین گروه از پناهجویان افغان را که درخواست پناهندگی‌شان رد شده بود به افغانستان باز گرداند. ۳۴ جوان افغان پس از سال‌ها زندگی در آلمان حال به افغانستان بازگشته‌اند. اعتراض به این سیاست ادامه دارد.

حدود ۵۰ درصد از تقاضای پناهندگی افغان‌ها در آلمان رد می‌شود. تا کنون اما آلمان کسی را به افغانستان باز نگردانده بود. غروب چهارشنبه ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) نخستین گروه از افغان‌هایی که تقاضای پناهندگی‌شان رد شده بود، توسط یک پرواز چارتر راهی کشور خود شدند. خبرگزاری آلمان از کابل از لحظه بازگشت آنان به افغانستان گزارش می‌دهد.

بازگشت به افغانستان جنگزده

ساعت ۵ صبح به وقت کابل است. روز پنجشنبه ۱۵ دسامبر، فرودگاه حامد کرزای. ۳۴ مرد جوان، مسافر هواپیمایی بودند که راهی کابل بود. شمار کثیری پلیس همراه با نگهبانان فرودگاه منتظر پیاده شدن این افراد بودند. نمایندگانی هم از سازمان‌های بین‌المللی کمک به مهاجران و همچنین مسئولان “وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان” افغانستان نیز در فرودگاه حضور داشتند.

جو سنگینی بر فرودگاه کابل حاکم است. آثار غم یا حتی خشم در چهره مسافران دیده می‌شود. یکی از پناهجویان افغان که به علت رد شدن تقاضای پناهندگی‌اش به افغانستان بازگردانده شده، جوانی ۲۲ ساله است به نام بابور صدیق.

او می‌گوید چهار سال در آلمان زندگی کرده و در تمام این مدت یا در هایم‌های پناهندگی یا در اردوگاه پناهجویان بوده است. او نمی‌داند که حال چه چیزی در انتظار اوست. او ساکن کابل است و کابل در قیاس با دیگر نقاط افغانستان امن‌تر. ولی مشکل فقط امنیت نیست. او می‌گوید اگر وضعیت امنیتی شهر بهبود نیابد و او نتواند کاری پیدا کند، چاره‌ای ندارد مگر تلاش مجدد برای فرار از کشور. می‌گوید: “یا باید به پاکستان بروم یا به کشور دیگری.”

موقعیت برخی دیگر از این جوانان حتی وخیم‌تر از وضعیت ناروشن بابور صدیق است. یکی از آن‌ها که جوانی ۲۲ ساله است، رحمت خان نام دارد. او از ولایت پکتیا می‌آید، منطقه‌ای ناآرام و تنش‌زده در شرق افغانستان. نیروهای طالبان همه جا حضور دارند. او نیز ۵ سال در آلمان زندگی کرده است، زبان آلمانی آموخته و از راه گارسونی هزینه زندگی‌اش در آلمان را  تامین کرده است. او می‌گوید مایل بوده در آلمان بماند و برای خودش و خانواده‌اش آینده‌ای بهتر فراهم کند. اما حال حتی نمی‌داند کجا باید برود.

اعتراض به سیاست دولت آلمان

باز گرداندن پناهجویان افغان‌به کشورشان، موضوعی مورد مشاجره است. جنگ نیروهای دولتی با طالبان در بسیاری از مناطق این کشور ادامه دارد و انفجار و حملات انتحاری در این کشور قطع نمی‌شود.

۸ نفر از ۳۴ نفری که از فرودگاه فرانکفورت به افغانستان بازگردانده شده‌اند، پیش از آن در ایالت بایرن زندگی می‌کردند. دبیرکل حزب سوسیال مسیحی آلمان در این ایالت، یعنی هورست زیهوفر از سیاست بازگرداندن آن دسته از پناهجویان افغان که درخواست‌شان رد شده، حمایت کرده و گفته امیدوار است که این سیاست ادامه یابد. سایر کسانی که امروز به افغانستان بازگشتند از ایالت‌های دیگر بودند، مثلا از نورد راین وستفالن، بادن وورتمبرگ، هسن یا هامبورگ.

سیاست بازگرداندن این گروه از افغان‌ها اعتراضات فعالان مدنی آلمان را در پی داشته است. به عنوان نمونه، مونیکا دوکر، یکی از اعضای حزب سبزها در ایالت نورد راین وستفالن گفته است که در اعتراض به این سیاست به مسئولیت خود به عنوان سخنگوی پناهجویان سیاسی خاتمه خواهد داد.

به گزارش دویچه وله؛ صدها نفر از فعالان و مدافعان حقوق پناهجویان روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر در فرودگاه فرانکفورت در اعتراض به این سیاست دست به اعتراض زدند. سازمان‌های غیر دولتی نظیر سازمان “پرو آزول” و همچنین نمایندگان وابسته به اپوزیسیون نیز نسبت به این سیاست اعتراض کرده‌اند. رئیس فراکسیون حزب سبزها در پارلمان آلمان، آنتون هوفرایتر این سیاست را “بازی بی‌رحمانه” وزیر کشور آلمان، یعنی توماس دمزیر خوانده است. دیگر سازمان‌های مدافع حقوق پناهجویان این سیاست را خلاف موازین حقوق بشر می‌دانند.