آغاز بهره برداری از بزرگترین میدان نفتی دریای خزر در غیبت ایران

0
261

به مناسبت سفر دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، به قزاقستان بهره برداری از ذخایر بزرگ نفت و گاز میدان نفتی “کاشاغان” در دریای خزر آغاز شد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان از خبرگزاری فرانسه،  نورسلطان نظربایف، رییس جمهوری قزاقستان، به همین مناسبت گفته است که بهره برداری از میدان نفتی “کاشاغان” سرآغاز دورۀ جدیدی از صنعت نفت و گاز قزاقستان است.

 مراسم افتتاح میدان نفتی کاشاغان با حضور رییس جمهوری افغانستان و نخست وزیر انگلستان برگزار شد. میدان نفتی کاشاغان یکی از بزرگترین کشفیات نفتی و گازی جهان طی چهل سال گذشته است. به گفتۀ نورسلطان نظربایف، می توان به زودی از این میدان نفتی روزانه ٤٥٠ هزار بشکه نفت و ٨ میلیون و ٨٠٠ هزار متر مکعب گاز برداشت کرد. بهره‌برداری از این میدان نفتی را کنسرسیومی مرکب از شرکت‌های آمریکایی، ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی و قزاقستانی برعهده دارند.

 قزاقستان بزرگترین و ثروتمندترین جمهوری سابق اتحاد شوروی در آسیای میانه، از لحاظ ذخایر نفت و گاز است. بر اساس گزارش دولت آمریکا، تولید روزانۀ نفت قزاقستان در سال ٢٠١٢ به یک میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه بالغ شده که عملاً این کشور را بعد از روسیه به دومین کشور تولید کنندۀ نفت در بین جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق تبدیل می کند.

 قزاقستان، همچنین در فاصلۀ سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٩، تولید روزانۀ گاز خود را دو برابر کرده است به طوری که این کشور هم اکنون نیاز داخلی خود به گاز را تماماً تأمین می‌کند.

 دیروز دیوید کامرون، در پایان سفرش به پاکستان در رأس هیئتی مرکب از بیش از ٣٠ بازرگان بزرگ انگیسی وارد قزاقستان شد و با رییس جمهوری این کشور، نورسلطان نظربایف، دیدار و گفتگو کرد؛ این اولین بار است که یک نخست وزیر انگلستان سفری رسمی به قزاقستان انجام می دهد.

به گفتۀ منابع خبری در آستانه، دیوید کامرون در جریان سفر دو روزه اش به قزاقستان بیش از ده قرارداد به ارزش یک میلیارد دلار با دولت قزاقستان امضا کرده است. در این سفر نخست وزیر انگلستان تأکید کرد که کشورش در جستجوی کار و سرمایه‌گذاری است و قزاقستان یکی از فعال‌ترین قدرت‌های نوظهور اقتصادی به شمار می رود.

 منابع نفت و گاز دریای خزر، متعلق به ٦ کشور ساحلی این دریا از جمله ایران است. بر اساس دو قرارداد تاریخی، سهم ایران از آب‌ها و منابع دریای خزر، ٢١ درصد بوده که بعد از فروپاشی اتحاد شوروی بدون اعتراض ایران به ١١ درصد کاهش یافت. کاهش ١٠ درصدی سهم ایران از آب‌های دریای خزر، این کشور را از منابع نفت و گاز این دریا محروم کرده در حالی که ٥ کشور دیگر ساحلی دریای خزر به بهره برداری از منابع نفت و گاز این دریا ادامه می دهند.

مقاله قبلیاستیو کوگان داستان زندگی خود را در یک کتاب بازگو می‌کند..
مقاله بعدیپای صحبت: مارک تواین؛ کتاب هفته ۲، اندیشه ها و خبرها
پوریا نژادویسی
فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد برنامه برنامه سازی تلویزیون از دانشکده صدا و سیما. کارمند سابق معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما ( اداره کلّ اخبار و اطلاعات ) تهیه کننده و کارگردان برنامه‌هایی‌ چون : دختران فراری پارک ملت- مجموعه عاشوراییان- ماجرای ورود گوشت‌های آلوده به کشور- هویت- رنگ و نقش- سیمای خانواده؛ قسمت خانواده و جوان- سازنده اولین فیلم آموزشی در خصوص نحوه چگونگی‌ رأی گیری برای ستاد انتخابات وزارت کشور- فیلم مستند دیدار سفیر کشور ژاپن در ایران از شهر همدان- مجری و خبرنگار مراکز ؛ تهران ؛ کیش ؛ همدان ؛ فارس- مسول پوشش خبری زلزله بم در سال۱۳۸۲- سر تیم خبری جلسات هیات دولت- سر تیم خبری جلسات بیت رهبری- سر تیم خبری سفرهای هیات دولت- عضو تیم خبری سفرهای رهبری- یکی‌ از عکاسان پروژه محرمانه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیا در سایت ( قرب نوح )- همکار در برنامه‌های مختلف با عناوین دیگر چون : مشاور ؛ یکی‌ از کارگردانان هنری ؛مشاور مجری طرح ؛ نماینده حراست ؛ ناظر کیفی و پخش و ... **- عضو شورای عالی‌ تحقیق و مبارزه با مواد مخدر در وزارت کشور - عضو هسته مرکزی گزینش کلّ کشور - دبیر کنگره وزرای شهید هیات دولت در ریاست جمهوری - نماینده بنیاد شهید در ستاد کلّ نیروهای مسلح ( سماجا ) ديگر مسئوليت های پوريا نژاد ويسی از اين قرار است: - همکاری با نشريه گل آقا - همکاری کوتاه مدت با روزنامه کيهان در سال ۱۳۷۸ - تهيه کننده ی برنامه پرسش و پاسخ با دختران فراری پارک ملت، که از بخش خبری شبکه دوم تلويزيون جمهوری اسلامی پخش شد - سازنده ی اولين فيلم آموزشی انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا - دبير کنگره ی وزراء شهيد هيئت دولت - عضويت در گروه تحقيق مبارزه با مواد مخدر استاندری همدان - نماينده ی فرماندار همدان در اولين دوره ی انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۷۷ - سازنده ی فيلم مستند آشورا برای معاونت سياسی استانداری همدان - تهيه کننده و مجری برنامه ی خبری با عنوان "دانشجويان انقلاب چرا؟" برای بنياد حفظ آثار ارزشهای دفاع مقدس - مجری صدا و سيمای استان همدان، تهران و کيش در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۲ - مسئول پيگيری جلسه ی سخنرانی حسين لقمانيان در همدان - يکی از همکاران مطبوعاتی در رابطه با سفر خامنه ای به همدان - مدير بازرگانی روزنامه ی اعتماد در همدان و ...