آزمایش تازه موشکی جمهوری اسلامی در جوی پرتنش با واشنگتن

0
398

جمهوری اسلامی، روز شنبه ۱۶ بهمن/ ٤ ژانویه در حالی به مانور نظامی و از جمله آزمایش سیستم موشکی و رادار این کشور دست می زند که دونالد ترامپ از روز آغاز کار خویش، از ایراد سخنان دشمنانه علیه این کشور باز نمانده است.

مانورهای نظامی جمهوری اسلامی در منطقه سمنان در فردای روزی انجام می گیرد، که تحریم‌های تازه آمریکا علیه این کشور در پی پرتاب موشک بالیستیکی توسط جمهوری اسلامی در روز 29 ژانویه اعلام گردید.
به گفته سپاه پاسداران، هدف از این مانور، نشان دادن توانائی و آمادگی کامل جمهوری اسلامی برای رو درروئی با تهدیدها و تحریم‌های شرم‌آور علیه این کشور است.

فهرست موشک‌های به کار گرفته شده به هنگام مانور که در سایت “سپاه نیوز” منتشر شده، حکایت از موشک‌های کوتاه‌ بُرد (75 کیلومتر) می کند.
جمهوری اسلامی می گوید دارای انواع گوناگون موشک و ازجمله موشک دوربُرد (2000 کیلومتر) نیز هست.

از روز تحلیف دونالد ترامپ (20 ژانویه 2017)، لحن میان تهران و واشنگتن که از سال 1980 رابطه دیپلماتیک با یکدیگر ندارند، تندتر شده.

“جیمز ماتیس” وزیر تازه دفاع آمریکا، جمهوری اسلامی را «بزرگترین کشور هوادار تروریسم» در جهان خواند.

“ترامپ” هم که به تویئت زدن بسیار علاقمند است، به شمار جملات آتشین خود علیه جمهوری اسلامی افزود و چند ساعت پیش از اعلام تحریم‌های تازه گفت: جمهوری اسلامی با آتش بازی می‌کند.

در پی اعلام خبر تحریم‌های تازه آمریکا در برابر ایران و افزودن 25 شخص و شرکت به فهرست تحریم‌ها، جمهوری اسلامی به شدت واکنش نشان داد و گفت تصمیم‌های مشابهی در برابر آمریکا خواهد گرفت که افراد و شرکت‌هایش «از گروه‌های تروریست هواداری می کنند».

این تصمیم‌های مشابه همچنین شامل سفر شهروندان آمریکا به جمهوری اسلامی در پی تصمیم “ترامپ” به جلوگیری از ورود شهروندان 7 کشور مسلمان و از جمله جمهوری اسلامی به آمریکا می شود.

محمد جواد ظریف در راستای سخنان “ترامپ” گفت که کشورش از این تهدیدها نمی‌ترسد و هرگز هیچ جنگی را آغاز نخواهد کرد. اما ایران بهیچ وجه از حق خود برای آزمایش موشک‌های حامل سلاح‌های متعارف و غیراتمی نخواهد گذشت.

نفر دوم سپاه پاسداران، ژنرال حسین سلامی گفت که جمهوری اسلامی نه تنها به سیاست خود ادامه خواهد داد بلکه هر روز به شمار موشک‌ها، کشتی‌های جنگی و موشک‌اندازهای دفاعی خود خواهد افزود.

به گفته آژانس‌های خبری جمهوری اسلامی، موشک‌های ساخت کشور، رادار و مراکز فرماندهی و کنترل تجهیزات جنگ اینترنتی، در این مانور آزمایش خواهند شد.