آخرین اخبار زلزله تازه‌آباد کرمانشاه؛ ۳ کشته و ۲۴۳ مصدوم

0
410

زلزله بامداد امروز کرمانشاه تاکنون سه کشته و ۲۴۳ مصدوم داشته است، گزارش‌هایی از تخریب برخی واحدهای تازه‌ساز از سوی مسئولان اعلام‌شده و کدورت آب در برخی شهرستان‌ها بالا رفته است.

بامداد امروز یکشنبه زلزله‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر تازه‌آباد از توابع استان کرمانشاه را لرزاند. این زلزله در عمق ۸ کیلومتری زمین رخ داد و شدت آن به‌اندازه‌ای بود که اغلب شهرستان‌های کرمانشاه آن را احساس کردند و به بیرون از منزل هجوم آوردند.

علاوه بر کرمانشاه، اغلب ساکنان شهرستان‌های استان ایلام و شهرستان کوهدشت در استان لرستان هم این زمین‌لرزه را احساس کردند.

این زلزله ساعت ۲:۴۳ دقیقه بامداد امروز یکشنبه و در مختصات جغرافیایی  ۳۴.۶۳ درجه شمالی و ۴۶.۲۲ درجه شرقی زمین به وقوع پیوسته است.

دکتر مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله با اشاره به زلزله روز گذشته استان کرمانشاه توضیح داد: از زلزله 21 آبان سال گذشته تاکنون 15 هزار زلزله با بزرگای بیش از 2 در این منطقه به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه بیشتر این زلزله‌ها مربوط به پس لرزه‌های زلزله 7.3 روز 21 آبان است، خاطر نشان کرد: از این تعداد پس‌لرزه تا امروز صبح 130 زلزله با بزرگای بیش از 4 بوده است.

زارع با تاکید بر اینکه در این منطقه زلزله بیشتر از 6 رخ نداده است، ادامه داد: این منطقه امروز صبح زلزله بزرگای بیش از 6 را تجربه کرده است.

این محقق حوزه مهندسی زلزله در پاسخ به این سوال که آیا این زلزله پس‌لرزه زلزله 7.3 روز 21 آبان بوده است یا خیر، اظهار کرد: این زلزله مورد تردید است؛ چراکه عمق این زلزله کمتر از عمق 24 کیلومتری زلزله 21 آبان است.

زارع عمق زلزله بامداد امروز کرمانشاه را بر اساس برآوردهای تا امروز صبح را 14 کیلومتر عنوان کرد و یادآور شد: علاوه بر آن گسلش روز 21 آبان 96 یک گسلش فشاری و از نوع راندگی بوده، ولی گسلش بامداد امروز یک گسلش قائم و به صورت امتداد لغز است.

وی خاطر نشان کرد: این تفاوت‌ها ما را به این نکته می‌رساند که در منطقه با یک ‌رخداد ثانویه‌ای مواجه هستیم که این زلزله ثانویه در همان پهنه زلزله 21 سال 1396 رخ داده است.

تخریب واحدهای تازه‌ساز

شهاب نادری نماینده مردم اورامانات مجلس شورای اسلامی هم در گفتگوی رادیویی اظهار داشت: خسارات برآورده شده بر طبق گزارش ارائه شده از سوی فرمانداران تاکنون خسارات کلی بوده است.

وی افزود: علی رغم اینکه چندین بار به مسئولین اعلام می‌کنیم که فکری به حال راه ها و جاده های منطقه اورامانات داشته باشند اما تاکنون اقدامی نشده و جاده ها آسیب فراوانی دیده اند.

نادری تصریح کرد: واحدهایی که جدیدا ساخته شده اند خسارت جدی دیده اند علی رغم اینکه کارشناسان گفتند خسارتی نداشته اما تکذیب می کنیم، در حال حاضر مردم جرئت نمی کنند در این واحدها اقامت داشته باشند.

اطلاعیه آبفای استان کرمانشاه بعد از وقوع زمین لرزه در خصوص کدورت آب در برخی شهرستان ها

در این اطلاعیه آمده است: ️در پی وقوع زلزله ۵.۹  ریشتری امروز کدورت آب در شهرستانهای ثلاث باباجانی، جوانرود، سرپل ذهاب و کرندغرب بالا رفته است.

 کمیته ستاد بحران جهت بررسی و پیگیری جهت حل مشکل در محل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه تشکیل شده است.