پزشکان ملزم به نصب کارت‌خوان در مطب هستند

0
164

رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه پزشکان ملزم به نصب دستگاه کارت‌خوان در مطب خود هستند پیشنهاد کرد که برای اخذ مالیات از این قشر از شیوه‌های غیرمستقیم مانند کانون پزشکان استفاده کرد.

علی اکبر عرب مازار، رئیس اسبق سازمان امور مالیاتی، با اشاره به موضوع فرار مالیاتی پزشکان در این رابطه اظهار کرد: اینکه سازمان امور مالیاتی بخواهد هر بار دنبال یکسری از رابطه مالیاتی باشد، اساساً شیوه درستی نیست. چاره کار اجرای طرح جامع مالیاتی است. از سوی دیگر نرخ‌ها در نظام سلامت کشش‌ناپذیر است؛ به این معنا که چون مردم به خدمات پزشکان نیازمند هستند آنها می‌توانند هر قیمتی برای خدمات در نظر بگیرند.

با اینکه برخی برآوردها، فرار مالیاتی قشر پزشکان را در حدود ۶,۰۰۰ میلیارد تومان تخمین می‌زنند، عرب‌مازار معتقد است که با توجه به ماهیت رشته پزشکی نمی‌توان برآوردی از میزان فرار مالیاتی در این حوزه ارائه کرد.

او به جای تاکید بر شیوه‌های مستقیم جلوگیری از فرار مالیاتی در قشر پزشکان پیشنهاد کرد که سازمان امور مالیاتی از شیوه‌های غیرمستقیم برای جلوگیری از فرار مالیاتی در این حوزه استفاده کند؛ به این صورت که سعی شود با نهادهای رابط مانند کانون پزشکان یا سازمان نظام پزشکی جلساتی بگذارند. در غیر این صورت بیمارستان‌ها و پزشکان می‌توانند از ارائه اطلاعات خودداری کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی همچنین پیشنهاد کرد که سازمان امور مالیاتی در شیوه‌های اخذ مالیات از پزشکان انعطاف به خرج دهد و روی گروه‌های خاصی از پزشکان که احتمال بیشتری می‌رود تا فرار مالیاتی داشته باشند تاکید کند. برای مثال پزشکان عمومی در شهرستان‌ها که تعدادشان هم زیاد است نمی‌توانند آنچنان فرار مالیاتی داشته باشند.

او با بیان اینکه در ارتباط با اخذ مالیات پزشکان باید احتیاط کرد تا بیماران درگیر نشوند، اظهار کرد: پزشکان به لحاظ قانونی ملزم هستند در مطب خود دستگاه کارت‌خوان نصب کنند اما واقعاً نمی‌توان به دلیل عدم نصب کارتخوان، مطب کسی را تعطیل کرد. از سوی دیگر حتی اگر دستگاه کارتخوان هم نصب کرد باز هم برخی‌ها ممکن است از طرق دیگری آن را دور بزنند.

عرب‌مازار اضافه کرد: بسیاری از فعالان در قشرهای دیگر هستند که از کارت‌خوان کلانی هم برخوردارند اما عملاً مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، در اینجا اقشاری مانند پزشکان ممکن است احساس تبعیض کنند.

با پیش‌بینی ۱۵۳ هزار تومان برای کارت‌خوان مالیاتی این منبع درآمدی در سال آینده (۱۳۹۸) نسبت به سال جاری حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

دولت در لایحه بودجه سال آینده مجموع منابع عمومی را ۴۰۷ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که بخشی از این منبع از محل درآمدها تأمین می‌شود. درآمدها که متشکل از مالیات و سایر درآمدهاست، به گونه‌ای پیش‌بینی شده که در مجموع به ۲۰۸ هزار میلیارد تومان می‌رسد و از این رقم تا ۱۵۳ هزار میلیارد متعلق به میلیارد تومان مالیاتی است.

به گزارش ایسنا، طرح جامع مالیاتی نیز طرحی است که در آن میلیارد تومان شاهد گونه‌ای جدیدی از خدمات مالیاتی به صورت الکترونیک و آنلاین خواهند بود. مکانیزه کردن اطلاعات میلیارد تومان یکی از اقدامات مهم در این طرح است که با هدف استقرار نرم افزار یکپارچه مالیاتی است. دریافت اظهار نامه، ارسال صورت معاملات فصلی، دسترسی میلیارد تومان به پرونده مالیاتی خود، برخورداری از امضای دیجیتال و تأمین اطلاعات مورد نیاز در فرایند الکترونیکی کردن نظام مالیاتی انجام می‌شود.