واکنش سناتور آمریکایی به تجمع‌های اعتراضی در ایران: باید از معترضان حمایت کرد

0
186

همزمان با دومین روز تجمع های اعتراضی در شهرهای مختلف ایران، تام کاتن سناتور جمهوریخواه و از منتقدان سیاست های جمهوری اسلامی، به این اعتراض ها واکنش نشان داد و خواستار حمایت از این مردم معترض شد.

آقای کاتن روز جمعه در واکنش به اعتراضات در ایران گفت: رژیم جمهوری اسلامی با تفکر الهام گرفته از نفرت پراکنی نمی تواند برای همیشه از حمایت مردمی برخوردار باشد و باید از مردم ایران که آماده اند جانشان را در اعتراض به این تفکر فدا کنند، حمایت کرد.

سناتور کاتن همچنین افزود: آیت الله ها در ایران با برخورداری از میلیارد ها دلار ناشی از خلاصی از تحریم ها قادر نیستند، نیازهای اولیه مردم ایران را بر آورده سازند زیرا پول های سرازیر شده به ایران را صرف فعالیت های تهاجمی در سوریه ، لبنان ، عراق و یمن می کنند.

یک روز بعد از تجمع اعتراضی در مشهد و چند شهر دیگر خراسان و شاهرود، عده از مردم معترض به وضعیت موجود در ایران، در شهرهای کرمانشاه و خرم آباد تجمع کردند و شعارهایی علیه مقامات و حکومت جمهوری اسلامی ایران دادند.

در ویدئوهایی که برای صدای آمریکا ارسال شده است، مردم معترض در فضایی آرام، ایستاده اند و شعار می دهند.

این شعارها در فیلم ها شنیده می شود: «رسانه‌ها کر شدند، از دزدها بدتر شدند»، «عدالت، عدالت، حق مسلم ماست»، «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»، «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «ملت گدایی می‌کند آقا خدایی می‌کند»، «رضا شاه، رضا شاه، روحت شاد»، «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» و «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم».

تجمع در کرمانشاه و خرم آباد یک روز بعد از تجمع مردم در روز پنجشنبه در شهر مشهد و چند شهر دیگر خراسان صورت گرفت. مقام های امنیتی خراسان از بازداشت ۵۲ نفر در روز پنجشنبه خبر دادند.

روز جمعه نیز چند فیلم و گزارش تصویری از حمله پلیس به مردم معترض در کرمانشاه خبر داد اما هنوز تعداد بازداشت شدگان اعلام نشده است.

به گزارش صدای آمریکا؛ در حالیکه مقام های انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به برگزاری راهپیمایی هشدار داده اند اما برخی فعالان سیاسی در کانال های تلگرامی از برنامه برای راهپیمایی در شهرهای تهران، تبریز، کرمان، رشت، شیراز و اصفهان خبر داده اند.