مگس زامبی؛ کابوس جدید طبیعت

0
745

تصویر ترسناکی از یک مگس آلوده به قارچ زامبی به‌تازگی منتشر شده‌است که شاخک‌های قارچی آن سرش بیرون زده و شبیه به جمجمه زامبی شده‌است.

تصویر جدید سر یک مگس را نشان می‌دهد که به قارچ کشنده زامبی آلوده شده است. این عکس در جنگل‌های سنگاپور گرفته شده است و شاخک‌های بلند قارچی را به تصویر می‌کشد که از سر حشره مرده، که هر دو چشمش را از دست داده است، بیرون زده‌ است.

فیز باستامنته، عکاس، معتقد است که انگل شناخته‌شده‌ای به نام «کوردیسپس» بدن قربانی را قبل از مرگ تسخیر کرده است، درست مانند ویروس زامبی.

این عکاس معمولا برای عکاسی از طبیعت به جنگل‌های سنگاپور می‌رود. فیز از لنزهای دوربین بدون انعکاس استفاده می‌کند که سبک و قابل‌حمل هستند و وضوح بالایی به عکس می‌دهند.

گونه‌های مختلف کوردیسپس میزبان‌های متفاوتی را ترجیح می‌دهند اما این قارچ انگلی معمولا کنترل بدن حشرات را به دست می‌گیرد و آنها را مجبور می‌کند تا روی نوک گیاهان راه بروند.

کوردیسپس حشره را مجبور می‌کند تا در یک نقطه ثابت بماند و منتظر مرگ شود، سپس انگل تا حدی رشد می‌کند که شاخک‌های قارچی آن از اسکلت خارجی حشره بیرون می‌زند.

این شاخک‌های قارچی، هاگ‌های تولید شده را پراکنده می‌کند. این انگل حشره را مجبور می‌کند که به بالاترین ارتفاع برود به همین دلیل وقتی هاگ‌ها پخش می‌شوند از بالا روی زمین می‌افتد بدین ترتیب حشرات بیشتری آلوده می‌شوند.

متخصصان فکر می‌کردند که کوردیسپس مغز میزبان را آلوده می‌کند اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این قارچ انگلی کنترل ماهیچه‌های قربانی را به دست می‌گیرد. محققان این رفتار را به عروسک‌گردانی تشبیه کرده‌اند که رشته‌ها را می‌کشد و عروسک را مجبور به حرکت می‌کند.

مطالعات قبلی نشان داده است که انگل زامبی کنترل رفتاری مورچه‌های کارگر نجار را به دست می‌گیرند، آنها را مجبور می‌کند که از گیاهان بالا بروند و قسمت‌های پایینی برگ‌ها و شاخه‌ها را گاز بگیرند. با این حال مکانیسمی که منجر به آلوده شده مورچه‌ها توسط قارچ زامبی می‌شود، هنوز نامعلوم است.

محققان دانشگاه پنسیلوانیا بر این باورند که قارچ انگلی که مورچه‌ها را آلوده می‌کند، اطراف رشته‌‌های ماهیچه‌ای مورچه قرار می‌گیرد، وارد بدن مورچه می‌شود و کنترل رفتاری میزبان را برعهده می‌گیرد.

به گزارش آنا به نقل از DailyMail، دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتم یادگیری ماشینی تصاویر را آنالیز کردند و دریافتند که سلول‌های انگل زامبی در سراسر بدن از جمله سر، قفسه سینه، شکم و پاهای میزبان پخش می‌شود.