غنائم جنگی جمهوری اسلامی در سوریه؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

4
281
اپراتور تلفن همراه

شبکه نفتی، شبکه تلفنی، معدن فسفات، پایگاه دریایی ، هزاران هکتار زمین ، و… بخشی از سهام ایران از غنائم جنگی در سوریه می باشند. به گفته خبرگزاری فرانسه ؛ قرار است ایران پایانه نفتی و شبکه تلفنی موبایل در سوریه بسازد. این تصمیمات امروز سه شنبه هفدهم ژانویه 2017، در ملاقات عماد خمیس نخست وزیر سوریه با اسحق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ایران در تهران گرفته شد. قرار است سوریه پنج هزار هکتار زمین برای احداث پایانه نفتی و پنج هزار هکتار زمین کشاورزی به رایگان به ایران واگذار کند.

هم چنین قرار است بهره برداری از معدن فسفات الشرقیه، واقع در پنجاه کیلومتری جنوب شهر باستانی پالمیرا به ایران واگذار شود. پالمیرا هنوز در اشغال داعش می باشد و پایتخت این گروه تروریستی بشمار می رود. قرار است ایران در یکی از بنادر سوریه در دریای مدیترانه نیز سرمایه گذاری کرده بندر را در اختیار بگیرد.

پیروزی نیرو های دولتی سوریه در حلب با پشتیبانی جمهوری اسلامی، حزب الله لبنان و روسیه همکاری های نزدیک اقتصادی دو کشور را درسوریه به دنبال خواهد داشت. سفر عماد خمیس به تهران فصل تازه ای در روابط اقتصادی میان دو کشور را گشود. یک شنبه هفته پیش علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی یک سفر چند ساعته به سوریه انجام داد. در این ملاقات علی شمخانی ازهمکاری میان ایران و سوریه در زمینه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی گفتگو کرد.
شمخانی از سوی جمهوری اسلامی مسئول هماهنگی میان ایران، روسیه و سوریه در زمینه های سیاسی، امنیتی و نظامی می باشد.

قرار است مذاکرات صلح سوریه دوشنبه 23 ژانویه 2017 در آستانه پایتخت قزاقستان باشرکت روسیه، ایران و ترکیه برگزار شود. روسیه و ایران به دلیل پشتیبانی از حکومت خاندان اسد توانستند سهم خود را از غنائم جنگی دریافت کنند. روسیه مالک سه پایگاه هوایی و دریایی شد و حضور خود را در سوریه تثبیت کرد، اما به نظر نمی رسد ترکیه بتواند از این غنائم سهمی بدست آورد.

هفدهم ژانویه 2017

4 نظرات

  1. با درود به جناب دادرس گرامی. بنظرم باید این جمله اصلاح شود؛«ایران به دلیل پشتیبانی از حکومت خاندان اسد توانستند سهم خود را از غنائم جنگی دریافت کنند.».این سهم غنائم جنگی نیست، بلکه وعده ای ایست از طرف حزب بعث که اگر ایران همچنان نفت مجانی و قسمتی هم نفت نیم بها به سوریه پرداخت کند و همچنان بانک مرکزی سوریه را ماهیانه حمایت و با پرداخت دلار تقویت کند و سربازان و حزب اللات را در سوریه به کمک حزب بعث نگهدارد و ده ها اما و اگر دیگر، سوریه وعده چنین چیزهایی را به ایران می دهد ازجمله گاوداری.
    این مطلب مانند گریه و زاری بر قبر خالی از جنازه است.مانند گریه کنانی که برای گرم کردن ملاقات های عمومی خمینی می آوردند؛که یکبار تا خمینی شروع به صحبت کرد،آنان شروع به گریه کردند؛خمینی اعتراض کرد که صبرکنید تامن صحبت کنم،شاید صحبت من گریه دار نباشد،ولی آنان گریه خود را می کردند.در سوریه جنگ تمام نشده که کسی سهم ببرد،آنهم گاوداری.البته این وعده ها پس از تهدید های آقای شمخانی صورت گرفته.اسرائیل وجود ایران در همسایگی خود را تحمل نخواهد کرد.

  2. با سپاس از مهر خوانندگان گرامی، به آگاهی می رسانم که هدف از این گزارش این است که اگر به لابلای خطوط توجه کنید؛ هدف جمهوری اسلامی از ماندن در سوریه زیر پوشش فعالیت های اقتصادی پنهان می شود. از یک سو با اطلاعاتی که در چند سال گذشته به دست آمده، مدت ها است که عوامل و دست اندرکاران جمهوری اسلامی اقدام به سرمایه گذاری، خرید املاک ، زمین، ساختمان و برپایی شرکت و بنگاه و غیره در نقاط امن، با ارزش و شیعه نشین سوریه بویژه در شهر های دمشق، بنادر سواحل مدیترانه زده اند و با توجه به مهاجرت نزدیک به نیمی از مردم سوریه این املاک را به بهای بسیار ارزان بدست آورده اند. باید هداف واقعی جمهوری اسلامی را بررسی کرد؛ نخست اینکه با برپایی شبکه تلفنی در سوریه و واگذاری خدمات ارزان قیمت به مردم آنجا جمهوری اسلامی قادر است د رآینده نزدیک شبکه تلفنی خود را در منطقه بویژه در لبنان گسترش دهد و دستکم کنترل ارتباطات تلفنی سوریه و لبنان را که بیخ گوش اسرائیل می باشند در اختیار بگیرد و در همین پوشش در منطقه پایگاه اطلاعاتی در کنار شبکه تلفنی ایجاد کند و با ایجاد پایگاه دریایی حضور دائمی درآب های مدیترانه خواهد داشت وی بی شک این مسئله به مزاق اسرائیلی ها تلخ خواهد بود.همانطور که علی شمخانی گفته است این همکاری ها در زمینه های سیاسی، امنیتی و نظامی می باشد.
    و در پایان ! اگر روزی عوامل جمهوری اسلامی بگونه ای از ایران رانده شدند یا حکومت آنها سرنگون شد اغلب آنان می توانند با داشتن جای پایی درسوریه به آن کشور کوچ کنند و در پناه پول های کلان با داشتن ملیّت سوریه بخوشی روزگار بگذرانند.

نظرات بسته است