شیرین عبادی و ۹ برنده نوبل صلح خواستار عفو ۱۴ شیعه در عربستان شدند

0
220

۱۰چهره دارنده نوبل صلح با ارسال نامه‌ای سرگشاده به ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی خواستار عفو ۱۴ جوان شیعه شدند. این جوانان به علت “شرکت” در تظاهراتی در سال ۲۰۱۲ محکوم به اعدام شده‌اند.

به گزارش آسوشیتدس پرس شیرین عبادی به همراه ۹ دارنده نوبل صلح نامه‌‌ سرگشاده‌ای خطاب به ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی نوشته و از او خواسته‌اند که احکام اعدام ۱۴ جوان شیعه را متوقف کند. دارندگان نوبل صلح مجازات اعدام برای متهمان را “یک بی‌عدالتی بزرگ” خوانده‌اند.

به گفته مقامات عربستان سعودی، این افراد در تظاهراتی ضد دولتی در سال ۲۰۱۲ شرکت داشته‌ و در دادگاه به “جرم خود اعتراف کرده‌اند.” اتهام این افراد، نه تنها شرکت در تظاهرات، ‌بلکه “قیام مسلحانه و سرقت” عنوان شده است.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، متهمان “تحت فشار و شکنجه مجبور به اعتراف شده‌اند. گفته می‌شود که یکی از متهمان به نام “مجتبی السکویکات” که دانشجوی دانشگاه میشیگان است، در زمان دستگیری ۱۸ سال داشته و هنگام خروج از عربستان در فرودگاه ریاض بازداشت شده است. در پرونده “السکویکات” از جمله به انتشار عکس‌هایی از تظاهرات ۲۰۱۲ در فیسبوک و اینترنت اشاره شده است.

به جز شیرین عبادی از ایران، دزموند توتو، استقف ضدآپارتاید آفریقای جنوبی، جودی ویلیامز فعال حقوق بشر، توکل کرمان فعال حقوق‌زنان از یمن، فردریک ویلم دکلرک رئیس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی، لخ والسا رئیس‌جمهوری سابق لهستان، کایلاش ساتیارتی فعال حقوق کودکان هند، لیما گبووی فعال حقوق بشر لیبریا، مایرید ماگوایر فعال صلح ایرلند شمالی و خوزه راموس رئیس‌جمهوری سابق تیمور شرقی این نامه را امضا کرده‌اند.

اغلب رسانه‌های داخل ایران با انتشار این خبر از درج نام شیرین عبادی که یکی از مبتکران ارسال این نامه بوده، خودداری کرده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ عربستان سعودی به همراه ایران، پاکستان و چین بیشترین میزان اعدام‌ها در جهان را دارد.