شهروند ایرانی مقیم سوئد در بازگشت به ایران بازداشت شد

0
394

یک منبع مطلع گفت کامران قادری، شهروند ایرانی مقیم سوئد که فروردین ماه ۱۳۹۶ با شعار «راهپیمایی برای آزادی ایران» و با پرچم شیر و خورشید پیاده‌ از سوئد به سمت ایران حرکت کرد، در اسفند ماه و پس از رسیدن به ایران از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده و در زندان تبریز نگهداری می‌شود.

منبع مطلع به کمپین گفت کامران قادری پس از بازداشت در شانزدهم اسفند ۱۳۹۶، ابتدا به اداره اطلاعات و سپس به زندان تبریز منتقل شده و دادسرای تبریز او را به تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی و توهین به رهبر و مسئولان جمهوری اسلامی ایران متهم کرده است.

یکی از نزدیکان آقای قادری گفت این شهروند ۴۸ ساله ایرانی از ۱۵ سالگی به سوئد مهاجرت کرده و دارای همسر و دو فرزند سوئدی است اما خود برای دریافت تابعیت سوئد اقدامی نکرده است.

کامران قادری اول فروردین ۱۳۹۶ پیاده‌روی‌اش را با پرچم شیر و خورشید با شعارهایی چون راهپیمایی برای آزادی ایران و انتخابات آزاد در ایران آغاز کرد و با گذشتن از ۱۱ کشور ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ از مرز ترکیه وارد خاک ایران شد.

به گفته این منبع کامران قادری پس از ورود به خاک ایران در مرزبانی ارومیه دستگیر و پس از چند روز آزاد شده اما مجددا در شانزدهم اسفند ۱۳۹۶ و این بار از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شده است: «موقع ورود به خاک ایران به دلیل پرچم شیر و خورشید توسط مرزبانی بازداشت شد و بعد چند روز آزاد شد اما دوباره ظاهرا وزارت اطلاعات متوجه شد و بازداشتش کرد و به زندان تبریز فرستاد، در تماس تلفنی از امکان انتقال به تهران هم گفت ولی فعلا در تبریز است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ پیش از انقلاب ضد سلطنتی در سال ۱۳۵۷، پرچم ایران منقش به نمادی مرکب از تصاویر شیر و خورشید بود که پس از پیروزی اسلامگرایان و در جمهوری اسلامی این تصویر به نام الله تغییر یافت، بخشی از مخالفان جمهوری اسلامی همچنان از این پرچم به عنوان پرچم ایران یا برای نشان دادن اعتراض استفاده می‌کنند. به گفته منبع مطلع آقای قادری قصد داشت با ادامه سفر پرچم شیر و خورشید را در پاسارگاد و مقبره کوروش، یکی از شاهان باستانی ایران برافرازد.