رونمایی از پروژه ققنوس در واشنگتن

0
507

شاهزاده رضا پهلوی در نشستی رسانه‌ای در پایتخت آمریکا “پروژه ققنوس” را معرفی کرد و اهداف آن را توانمندسازی جامعه مدنی و استفاده بهینه از دانشمندان ایرانی دانست. او از دانش‌آموختگان و متخصصان ایرانی دعوت کرد به این پروژه بپیوندند.

پروژه ققنوس بعد از ظهر جمعه ۲۲ فوریه در واشنگتن اعلام موجودیت کرد. شاهزاده رضا پهلوی در سخنرانی آغازین این نشست با اشاره به علاقمندی‌اش به علم، از دانشمندان ایران دعوت کرد به این پروژه بپیوندند و هدف ققنوس را استفاده بهینه از متخصصان دانست. 

نشست با حضور شماری از دانش آموختگان و دانشگاهیان ایرانی برگزار شد که در حوزه‌هایی چون پژوهش‌های سیاسی، رسانه‌ای، حقوق و روابط بین‌الملل، اقتصادی، انرژی، محیط زیست، پزشکی و درمان، صنعت، برنامه‌ریزی شهری و آسیب‌های اجتماعی مسئولیت بر عهده گرفته و کارگروه‌هایی تشکیل داده‌اند. هر یک از مسئولان این کارگروه‌ها توضیحاتی درباره حوزه تخصصی خود دادند.

الله ‌یار کنگرلو، فیزیکدان و مدیر پروژه ققنوس گفت، مردم ایران هیچ متحدی جز دانش و دانشمندان و هیچ سلاحی بهتر از آگاهی ندارند. او تاکید کرد که برای برون رفت از مشکلات ایران، باید از سرمایه‌های جامعه یعنی روشنفکران دانشمندان استفاده شود.

عطا هودشتیان، مسئول کارگروه سیاسی ققنوس، برنامه ریزی برای ایران دمکراتیک و مسالمت‌جو را از وظایف این کارگروه خواند و افزود: «پروژه‌ای  در این کارگروه به نام نافرمانی مدنی تدوین شده است. پروژه دیگر انتشار مجله‌ای به نام سیاست بین‌الملل مشابه فارین پالیسی است که متخصصان را از جاهای مختلف اروپا و آمریکا و ایران جذب کنند.»

هودشتیان تاکید کرد که جمهوری‌خواه است و خبر داد که به زودی در شهرهایی چون تورنتو، نیویورک، پاریس و لس‌انجلس کنفرانس‌هایی از سوی ققنوس برگزار خواهد شد. او گفت نخستین کنفرانس در تورنتو و احتمالا در ماه آوریل خواهد بود.

47640521_401
اکثر کارشناسان حاضر در نشست، سخنان خود را با درود به شاهزاده رضا پهلوی شروع کردند.

یکی از سوال‌ها در نشست خبری این بود که رابطه تشکیلاتی ققنوس با رضا پهلوی چیست و آیا مسئولان کارگروه‌ها اعضای کابینه او هستند؟ الله‌ یار کنگرلو،  مدیر پروژه توضیح داد که ققنوس هرچند ابتکار رضا پهلوی است، ولی یک اندیشکده علمی است و قصد سیاست‌گذاری ندارد. او ققنوس را تشکلی مستقل خواند که از حمایت‌های رضا پهلوی و رهنمودهای او بهره‌مند خواهد شد.

شاهزاده رضا پهلوی در خلال پرسش و پاسخ خبرنگاران بار دیگر پشت تریبون رفت و توضیح داد که دلیل تشکیل ققنوس با رویکرد تخصصی و علمی این بود که برنامه‌هایی ارائه دهد تا کشور پس از سقوط نظام به یک بحران و خلاء مدیریتی فرو نرود. رضا پهلوی افزود که ققنوس مسئولیت  سیاست‌گذاری و عملیاتی کردن طرح‌هایش را ندارد، بلکه دولت‌‌های منتخب بعدی تصمیم می‌گیرند که چه طرحی را اجرا کنند. او تقاضا کرد که به شفاف سازی و روشنگری این پروژه کمک شود: «هیچ پنهان‌کاری نداریم و امیدوارم همه خود را در عمل نشان دهند نه در گفتار.»

تلویزیون ایران اینترنشنال این کنفرانس را به طور زنده پوشش داد. کنشگران، کارشناسان و خبرنگاران رسانه‌ها و تلویزیون‌های خارج از ایران در این نشست خبری حضور داشتند و پرسش‌هایی را طرح کردند.

به گزارش دویچه وله؛ پروژه ققنوس در روز سوم اسفند معرفی شد که روز سقوط قاجار و روی کار آمدن رضا شاه پهلوی است.