رئیس ستاد «فرماندهی جنوبی آمریکا»: حمایت تروریستی جمهوری اسلامی در آمریکای جنوبی نگران کننده است

0
190

رئیس ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده آمریکا که ماموریت دفاع در آمریکای مرکزی و جنوبی را دارد، می گوید فعالیت‌های جمهوری اسلامی به عنوان دولت پیشرو در حمایت از تروریسم در جهان، در این منطقه نگران کننده است.

«دریابُد» (آدمیرال) کریگ فالر، رئیس ستاد فرماندهی جنوبی ایالات متحده آمریکا، روز پنجشنبه ۱۸ بهمن و در جریان ارائه گزارشی در سنای آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی دامنه حمایت از تروریسم خود را به نیمکره غربی (آمریکای مرکزی و جنوبی) کشانده است.»

فرماندهی یکپارچه رزمی ایالات متحده بر بخش هایی چون آفریقا، مرکزی یا سنتکام – که بر خاورمیانه متمرکز است – و همچنین اروپایی، حوزه اقیانوس آرام، شمالی، و جنوبی تقسیم می شود. ماموریت فرماندهی جنوبی ایالات متحده (SOUTHCOM) – که مقر آن در میامی، ایالت فلوریدا، است – دفاع از آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی است.

در متن این گزارش که دریابد فالر آن را قرائت کرده و سپس به پرسش‌های سناتورها پاسخ داد، به تهدیدهای پیش روی ایالات متحده در حوزه آمریکای جنوبی اشاره شده است. روسیه، چین، جمهوری اسلامی ، کوبا، نیکاراگوا، و ونزوئلا در فهرست این تهدیدها معرفی شده‌اند.

رئیس ستاد فرماندهی جنوبی آمریکا گفت: «جمهوری اسلامی پیشتر حضور خود در آمریکای لاتین را کم کرده بود؛ ولی در حال دوباره فعال کردن آن‌ است. جمهوری اسلامی کارزار مخالفت با آمریکا در رسانه‌های اسپانیایی زبان را بیشتر کرده و حلقه نیابتی آن، یعنی حزب‌الله لبنان، هم در منطقه فعال است.»

این مقام ارشد نظامی آمریکا افزود:‌ «حزب الله لبنان که اصلی‌ترین بازیگر نیابتی جمهوری اسلامی است، سلاح و پول نقد جابجا می‌کند، که منبع بیشتر این پول‌ها‌ از قاچاق مواد مخدر و پولشویی می‌آید.»

آدمیرال فالر گفت: «در سپتامبر گذشته (شهریور ماه) برزیل یکی از دلالان مالی حزب‌الله لبنان را در ناحیه مرزی سه‌گانه (بین برزیل و پاراگوئه) دستگیر کرد. در سال‌های اخیر دلال مالی مرتبط با شبکه حزب‌الله لبنان در پاراگوئه، پرو، و بولیوی دستگیر شده‌اند.»‌

او همچنین در خصوص این که در حال حاضر و در مقابل این تهدید چه کاری انجام می‌شود، گفت: «ما همکاری خود را با متحدان افزایش داده‌ایم تا بیشتر و عمیق‌تر بفهمیم که این بازیگران دردسرساز، فعالیت‌های منفی خود را چطور با دولت‌های خودکامه در آمریکای جنوبی پیش می‌برند. ستاد فرماندهی مشترک و ستاد فرماندهی جنوبی برنامه‌های واکنشی خود را به روز کرده‌اند. اشتراک برنامه کاری با ستاد کل ارتش، بهترین راه برای بررسی و مقابله واکنشی با این تهدید‌ها است.»

به گزارش صدای آمریکا؛ دریابد کریگ فالر این شبکه تهدید – روسیه، چین، ایران، کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه – را «شش دولت منفی» خوانده است.