دکتر محمد ملکى: به جاى انتخابات، باید در ایران رفراندوم تعیین نوع حکومت برگزار شود دکتر محمد ملکى: به جاى انتخابات، باید در ایران رفراندوم تعیین نوع حکومت برگزار شود
دکتر محمد ملکى، فعال حقوق بشر و اولین رئیس منتخب دانشگاه تهران بعد انقلاب ۱۳۵۷، طى مصاحبه اى تلفنى ، ضمن ” غیر دمکراتیک... دکتر محمد ملکى: به جاى انتخابات، باید در ایران رفراندوم تعیین نوع حکومت برگزار شود

دکتر محمد ملکى، فعال حقوق بشر و اولین رئیس منتخب دانشگاه تهران بعد انقلاب ۱۳۵۷، طى مصاحبه اى تلفنى ، ضمن ” غیر دمکراتیک ” و ” بى فایده ” توصیف کردن انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران ، خواستار رفراندوم عمومى درباره نظام سیاسى کشور و یک قانون اساسى جدید براى ایران شد.

متن کامل مصاحبه ایشان با العربیه را در زیر می خوانید:

آقاى دکتر محمد ملکى، به نظر شما انتخابات آینده تغییرى در وضعیت داخلى ایران از لحاظ اوضاع سیاسى ،اقتصادى ، اجتماعى ، خواهد داشت؟

جواب: به نظر بنده آن چیزی که به نام انتخابات در ایران انجام می‌شود و دو فردی که به عنوان کاندیداهای نهایی در برابر هم قرار گرفته‌اند، از نظر ماهیتی و کلی تفاوتی با هم ندارند. یکی از آنها کسی است که حدود ۳۷ تا ۳۸ است که در کشتارها و زندان کردن‌ها و به ویژه در دهه ۶۰ و سال ۶۷ در کمیته مرگ عضویت داشته و از جنایتکاران زمان است. نفر دیگر نیز که رئیس‌جمهور فعلی است، از اول انقلاب عضو کمیسیون امنیت بوده و در همه کشت و کشتارهای مملکت دست و دخالت داشته است. در این چهار سال هم دیدیم که هیچ کار مثبتی انجام نداده است و علاوه بر اینکه به قول‌هایی که در زمینه‌های آزادی، برابری، عدالت، آزاد کردن زندانیان عمل نکرد، بلکه در سه سال اول حضور او در قدرت، براساس آمارهایی که خودشان ارائه کرده‌اند، بیش از ۳ هزار نفر اعدام شده‌اند. بنابراین از نظر کلی هر کدام پیروز انتخابات شود، فرقی ندارد. فرق زمانی رخ خواهد که به مردم آزادی، حق اظهار نظر بدهند، مردم را آزاد بگذارند و به زندگی مردم برسند و جلوی این همه دزدی و جنایت را بگیرند و یک تحول اساسی و زیربنایی به خصوص در قانون اساسی به وجود بیاورند و یک قانون اساسی جدید بنویسند و از مردم نظر بخواهند که آیا این نظام را می‌خواهند یا خیر. آن زمان می‌توان گفت تغییری به وجود آمده است.

جناح هاى حامى دولت و برخى جریانات دیگر میگویند که وجود آقاى روحانى بر سر قدرت درحکومت ایران ، احتمال وقوع جنگ یا رویارویى نظامى با امریکا و غرب را از میان برد. آیا ایرانبدون روحانى به سوى جنگ با غرب یا امریکا مى رود؟

جواب: اصولا این ایران نیست که درباره تعیین سرنوشت جنگ تصمیم‌گیرنده باشد. ابرقدرت‌ها هر زمان که مصالحشان اقتضا کند، احساس کنند نیاز به جنگ هست، جنگ می‎کنند و هر زمان احساس کنند نیازی به جنگ نیست، جنگ نمی‌کنند و این بستگی به نظر ابرقدرت‌ها دارد. سوریه و عراق و دیگر مناطق نمونه‌های این موضوع هستند. در این جاها جنگ را چه کسی شروع کرد و به آن دامن زد؟ داعش را چه کسی به وجود آورد. مردم سوریه یک مبارزه مسالمت‌آمیز داشتند. آنها را زدند و کشتند تا موضوع داعش به وجود آمد به اینجا کشیده شد.

چرا روشنفکران وفعالان سیاسى ایرانى در قبال دخالت تهران به نفع رژیم دیکتاتورى بشار اسد و سرکوب جنبش مردم سوریه سکوت کرده یا به ندرت اعتراض کرده اند؟

جواب: متاسفانه این سکوت یا ناشی از ترس است یا از حرص منافع. آنها که سکوت می‌کنند یا منافعی دارند و یا از ترس جان ساکت شده‌اند، زیرا که این حکومت و این نظام تا کنون ده‌ها هزار نفر را به دلیل اعتقاداتشان و به دلیل اینکه مخالف اعمال و رفتار این حکومت بوده‌اند، اعدام کرده و کشته است. یک نمونه آن موضوع سال ۱۳۶۷ است که تعدادی از افراد، حدود ۳۰ هزار نفر که به مدت‌های مختلف و به حکم نظام زندانی شده بودند، با این سوال “تو وابسته به که و چه هستی” اعدام کردند. این مسائل در آن فایل صوتی آقای منتظری که منتشر شد و شاید برای خیلی از مردم ایران باور کردنی نبود.

اگر انتخابات تغییرى در ایران را به وجود نمى آورد ، راه حل شما براى تغیر دمکراتیک در ایران چیست؟

جواب: من بارها گفته‌ام که تغییر دموکراتیک این است که حکومت در مدت دو یا سه ماه به همه ملت این امکان را بدهد که عقیده و نظر خود را بگویند و راه پیشرفت را نشان دهند و با برنامه مدون و کار و فعالیت و گفتگو و آزادی آماده بشوند برای یک رفراندوم. موضوع رفراندوم هم این باشد که آیا نظام فعلی را قبول دارید یا خیر. و این رفراندوم باید زیر نظر سازمان ملل و نهادهای حقوق بشر و مراجع بین‌المللی انجام بگیرد. اگر اینکار را کردند تغییرحاصل می‌شود ولی اگر اینکار نشوند وضع همینگونه می‌ماند و هر سال سر مردم را گرم می‌کنند و آنها را به پای صندوق‌های رای می‌کشانند.

ملیت ها و اقلیت هاى مذهبى ایران صحبت از تبعیض مضاعف میکنند ، چرا جمهورى اسلامىاین ملیتها را از حقوق اولیه خود مانند آموزش به زبان مادرى ، یا مثلا حق داشتن مسجد براى اهلسنت در پایتخت محروم کرده است؟

جواب: این سوال را باید از خود دولت و حکومت بپرسید که چرا اینکارها را می‎کند و به قول شما چرا اجازه می‌دهد میلیون‌ها شهروند اهل سنت زندگی می‌کنند، اجازه نمی‌دهد یک مسجد داشته باشند. این ظلم و بی‌عدالتی که در حق اقلیت‌ها از جمله مسیحی‌ها، بهائی‌ها، کلیمی‌ها و غیره همه نشان‌دهنده این است که این حکومت یک حکومت مردمی نیست و می‌خواهد به هر نحوی جلوی هر کسی را که بر خلاف عقیده او فکر می‌کند بگیرد به حکومت خودش ادامه دهد.

با توجه به افزایش تنش میان جمهورى اسلامى و کشورهاى منطقه ، آیا به قدرت رسیدن یک شخصیت محافظه کار مثل آقاى رئیسى یا یک شخصیت ” معتدل” مانند آقاى روحانى ، چه تاثیرى در روابط خارجى و منطقه اى ایران خواهد داشت؟

جواب: تا آن جایی که می‌گویند و بیان می‌کنند، آقای روحانی معتقد است که باید با دنیا رابطه برقرار کنیم و نمی‌توانیم درهای مملکت را به روی همه کشورهای دنیا ببندیم، اما آنطور که از اعمال و رفتار آقای رئیسی برمیاد، او آدم خشن‌تری است که دنبال این است که دیگران را نگذارد که به مملکت بیایند و کار و فعالیت کنند. این ظاهر امر است ولی باطن چگونه است و چه می‌خواهند بکنند، معلوم نیست.

فرزاد سلطانزاده نادری

فرزاد سلطانزاده نادری