خالق “ژن خوب” حمید رضا عارف، پسر محمد رضا عارف بعنوان مشاور رئیس و مسوول کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک منصوب شد

0
507

حمید رضا عارف، پسر ارشد محمد رضا عارف باز هم در کانون حواشی سیاسی کشور قرار گرفته است. او که دو سال پیش با اظهاراتش در باره “ژن خوب” فصلی تازه در مباحث پیرامون “آقازادگی” در سیاست ایران باز کرد حالا با انتصاب در یک پست دولتی باز هم خبرساز شده است.

 هفته گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه حمیدرضا عارف فرزند محمد رضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به عنوان مشاور رئیس و مسوول کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک منصوب شده است.

حمید رضا عارف این انتصاب را اتفاقی خوب دانست و تاکید دارد که می‌تواند برای ورزش موثر باشد.

او توضیح داد که “من دانشجوی دکترای روابط بین‌الملل هستم و در حوزه روابط بین‌الملل هم مشاور رییس کمیته ملی المپیک هستم. اکنون هم می‌خواهم در کمیسیون صلح و ورزش کمک کرده و از تخصصم به نفع ورزش بهره بگیرم.”

او افزود: «من آدم غیر ورزشی نیستم و از ورزش شناخت دارم. از ۵ سالگی ورزش را حرفه‌ای دنبال کرده‌ام. عضو تیم شنا و بسکتبال دانشگاه شریف بوده‌ام و این طور نیست که با فضای ورزش ناآشنا باشم.»

عارف درباره‌ی انتقاد از اینکه یک “آقازاده در کمیته ملی المپیک پست گرفته است”، گفت: «مهم کارکرد افراد است. وقتی یک نفر تخصصی دارد و می‌تواند موثر واقع شود، چرا نباید از این تخصص استفاده کند؟ آقازاده بودن به این معنی نیست که خودش تخصصی ندارد. وقتی کسی توانمندی دارد و می‌تواند از توانمندی‌اش استفاده کند حتما باید برای مملکت و سربلندی آن این کار را بکند.»

با وجود این توضیحات عارف، افکار عمومی رویکرد مناسبی به این انتصاب ندارد. این نگاه هم به پیشینه حمید رضا عارف باز می‌گردد.

او حدود دو سال پیش در اظهاراتی جنجالی خود را دارای “ژن خوب” و برتری ژنی نسبت به دیگران دانست.

پسر عارف در آن گفت و گوی اظهار کرد: «هر کسی که توانایی داشته و به نقطه‌ای رسیده، حتما استعداد‌هایی در وجودش بوده؛ بالاخره تاثیر وراثت وجود دارد، ژن وجود دارد. پدر و مادر من هر دو جزء شاگرد اول‌های کنکور در کشور بودند، مادر من رتبه پانزده کنکور داشته؛ این ژن منتقل می‌شود. ما سه برادر، هر سه درس‌هایمان خوب بوده و خوب تحصیل کردیم؛ من خودم بعد از اینکه تحصیلاتم در دانشگاه صنعتی شریف به اتمام رسید، در سال ۸۵ رفتن آمریکا و با رزومه و نمرات خوبم (من زبانم همیشه خوب بود) در دانشگاه جرج واشنگتن پذیرش گرفتم و پی اچ دی روابط بین‌الملل را در دانشگاه فلوریدا خواندم. آنجا نگاه نمی‌کنند که تو پسر چه کسی هستی. به رزومه نگاه می‌کنند.»

او تاکید کرد “بالاخره این خون می‌آید و می‌رسد؛ همین طوری که کسی نمی‌تواند ادعا کند اصل و نسب دارد. افتخار می‌کنم این توانایی‌ها از دو تا ژن خوب، هم از طرف مادر و هم از طرف پدر آمده است.”

این اظهارات با واکنش‌های تند و تیز افکار عمومی روبه رو شد و پس از آن اصطلاح “ژن خوب” برای توصیف آقازاده‌ها و افرادی که با رانت به جایی رسیده اند مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن حمیدرضا عارف و پدرش تلاش‌هایی برای خنثی سازی جو عمومی ایجاد شده انجام دادند، اما این تلاش‌ها به جایی نرسید.

حالا با انتصاب پسر سیاستمدار عالی رتبه اصلاح طلب در کمیته ملی المپیک بازهم ماجرای “ژن خوب” در فضای مجازی زنده شده است.

عده‌ای معتقدند کمیسیون صلح و ورزش اساسا یک پست جدید است و آن را به صورت “اختصاصی” برای پسر عارف ایجاد کرده اند.

بسیاری از کاربران نیز توضیحات عارف درباره آشنایی اش با مسائل ورزشی خنده دار دانستند. کاربری در این باره نوشته است: وقتی حمید عارف با این ادعا که عضو تیم شنا و بسکتبال مدرسه و دانشگاه بوده میشه رئیس کمیسیون صلح و ورزش کمیته ملی المپیک به نظرتون شایسته نیست منی که دوران نوجوانی با بچه‌های کوچه تیر دروازه ساخته بودیم و مسئول نگهداریش من بودم بشم مدیر عامل شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی؟ “

یا کاربری دیگر توئیت کرده است: «ولی واقعا جالبه که اونقدری وقیح و پررو هستن که با اطلاع از اینکه مردم دارن میبیننشون بازم دنبال رانتن. همین پسر عارف هنوز ماجرای ژن خوبش رو زبوناس بعد در کمال وقاحت پست جدیدم بهش دادن و می‌گن همینه که هست.»

431841_928

طنز روزنامه قانون درباره پست تازه پسر عارف

واکنش پسر عارف به انتقادات

با این وجود حمید رضا عارف به این انتقادات پاسخ داده است. او به روزنامه شهروند گفت: «من چند ماهی است که بدون یک ریالی دریافتی به عنوان مشاور روابط بین الملل با کمیته ملی المپیک همکاری می‌کنم و هفتگی ١٥، ١٦ ساعت برای این کار وقت می‌گذارم. در تمام دنیا از افراد بانفوذ در این پست استفاده می‌شود و صرفا ورزشی‌ها نیستند که در زمینه صلح و ورزش فعالیت می‌کنند. نباید انسان‌ها را به خاطر روابط فامیلی و نامشان قضاوت کنیم. بنده با تخصص وارد این حوزه شدم و از قهرمانان و چهره‌های شناخته شده هم کمک می‌گیرم.»

او در واکنش به اینکه برخی حکم گرفتنش در کمیته المپیک را به داشتن «ژن خوب» ربط می‌دهند، می‌افزاید: «همانطور که گفتم این مسئولیت به صورت افتخاری است و من حقوقی دریافت نمی‌کنم. آن‌هایی که بحث «ژن خوب» را وسط می‌کشند، بهتر است در زمینه‌های مختلف بررسی کنند که آیا من رانتی دریافت کردم؟ هم در زمینه ورزش، هم هنر و هم حوزه‌های دیگر که علاقه دارم، سعی می‌کنم بدون هیچ چشمداشتی هر کمکی از دستم برمی‌آید، انجام دهم.»

حکم عارف صادر شده است؟

در میانه این بحث‌ها واکنش‌ها سوال دیگری مطرح شده است که آیا تاکنون حکم حمید رضا عارف صادر شده است یا نه. با وجود اینکه او می‌گوید ماه هاست که در این سمت فعالیت می‌کند، اما ظاهرا تاکنون صالحی امیری رییس کمیته ملی المپیک حکم او را صادر نکرده و خبر پست تازه عارف از طریق منابع غیر رسمی منتشر شده است.

به گزارش فرارو؛ شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک در این باره می‌گوید: «من که از این ابلاغ بی‌خبر بودم و از طریق رسانه‌ها متوجه آن شدم. آنطور که می‌دانم معمولا در کشور‌های مختلف یا از قهرمانان المپیک یا از چهره‌های شناخته شده مثل وزرای سابق امور خارجه و روسای سابق کمیته ملی المپیک در چنین سمتی بهره می‌برند. به هر حال باید از جزییات این موضوع باخبر شوم و بعد صحبت کنم.»