ترور های قانونی؛ فرامرز دادرس، کارشناس اطلاعاتی

0
312

ترور مخالفین و دشمنان تنها کار کشور های دیکتاتوری که حکومت های شناخته شده و خشنی دارند نیست، چه کسی باور می کند که رئیس جمهور کشوری چون فرانسه مهد آزادی و حقوق بشر فرمان کشتن مخفیانه افراد متهم به تروریسم را صادر کند. مبارزه با تروریسم بویژه تروریسم اسلامی، تنها به نیرو های پلیسی ، نظامی و در میدان جنگ محدود نمی شود.
گفته می شود فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه تاکنون دستور کشتن بیش از چهل تروریست اسلامی را در کشور های ساحل عاج ،سوریه و عراق صادر کرده است. «عملیات اومو» نام این دستور دولتی برای کشتن هدفمند افراد خطرناک می باشد. مجری این عملیات سازمان اطلاعات خارجی فرانسه (DGSE) می باشد.

اشتباهات مرگبار ! نام کتابی نوشته ونسان نوزیل ، روزنامه نگار مستقل فرانسوی می باشد که در چهارم ژانویه 2017، منتشر شد. آقای نوزیل می نویسد چگونه فرانسه فهرست نام تروریست هایی را که باید به قتل برسند فراهم می کند و برای تصویب به رئیس جمهور این کشور ارائه می دهد.

نشریه فرانسوی لوموند می نویسد؛ مشاورین نظامی که در این گونه عملیات تخصص دارند در کنار رئیس جمهور می باشند، رئیس جمهور دستورات روشنی به ستاد فرماندهی سازمان اطلاعات خارجی فرانسه داده است او به مسئولین چراغ سبز کشتن محرمانه سران تروریست ها را در خارج از کشور می دهد. این افراد در (High Value Targets) یا افراد با ارزش بالا، رده بندی می شوند.

پیش از این در کتابی زیر عنوان ( یک رئیس جمهور نباید چنین چیزی بگوید) که در ماه اکتبر 2016 ، منتشر شد. دو روزنامه نگار فرانسوی؛ ژرارد داوه و فابریس لوم، نوشته بودند که فرانسوا اولاند تاًیید نمود که تاکنون دستور کشتن چهار تن از تروریست ها را صادر کرده است. فرانسوا اولاند تاکید کرد هربار حمله ای علیه نیرو های فرانسوی رخ داده و هر بار که فرانسوی ها ربوده و به گروگان گرفته شده اند او پاسخی در خور آن داده است.

به گفته ونسان نوزیل، رقم چهار نفر در این فهرست بسیار کم است. او می نویسد میان سال های 2013 تا 2016 میلادی دستکم چهل نفر با این دستورات به قتل رسیده اند. او می افزاید شماری از این ترور ها با بکار گیری اسلحه و مستقیماً توسط سازمان اطلاعات خارجی فرانسه انجام شده و برخی از این قتل ها بطور غیر مستقیم و با در اختیار گذاشتن اطلاعات به کمک کشور های ائتلاف به نتیجه رسیده اند.

به گفته آقای نوزیل بطور متوسط هر ماه یک قتل (قانونی) رخداده است. نوزیل می افزاید این رویه پس از دوران جنگ الجزایر در سال های 1950 تاکنون سابقه نداشته است.
لوموند می نویسد؛ جهان اکنون در برابر قانونی و مخفی بودن چنین عملیات ( اعدام های فرا قانونی) قرار گرفته است. این گونه عملیات در رده بندی های امنیتی ( بسیار سرّی دفاعی) جای می گیرند.

چهارم ژانویه 2017