ترامپ “برای آخرین بار” تعلیق تحریم‌های جمهوری اسلامی را تمدید کرد

0
303

به رغم تردیدها، رئیس جمهور آمریکا با تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی برای یک دوره ۴ ماهه دیگر موافقت کرد. ترامپ می‌گوید این آخرین باری خواهد بود که تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند و توافق هسته‌ای باید بازنگری شود.

کاخ سفید مطابق آنچه پیش از این اعلام کرده بود حدود ساعت ۷ و نیم بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی  ۱۲ ژانویه اعلام کرد که دولت آمریکا دوره تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را تمدید کرد.

بر این اساس انتظار می‌رود دست‌کم تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ تحریم‌های هسته‌ای به حالت تعلیق باقی بماند. دونالد ترامپ شرط تعلیق مجدد تحریم‌ها را اصلاح توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی اعلام کرده است.

رئیس جمهور آمریکا بارها توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را “بدترین توافقنامه تاریخ ایالات متحده” خوانده و ادعا کرده که این توافق مانع اقدامات “بی‌ثبات‌کننده” جمهوری اسلامی در منطقه و برنامه‌های مناقشه‌برانگیز موشکی این کشور نشده است.

تمدید تعلیق “برای آخرین بار”

دونالد ترامپ می‌گوید این “آخرین بار” است که تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند. او تاکید می‌کند که دوره ده ساله‌ی توقف غنی‌سازی اورانیوم در جمهوری اسلامی باید دائمی شود زیرا در غیر این صورت خطر دست یافتن جمهوری اسلامی به سلاح اتمی منتفی نخواهد بود.

رئیس جمهور آمریکا همچنین خواستار مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر برنامه‌های موشک‌های دوربرد این کشور است. جمهوری اسلامی مذاکره مجدد بر سر برنامه هسته‌ای و مذاکره درباره برنامه‌های موشکی را رد کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه همزمان اعلام کرد که تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی وضع کرده است. البته این تحریم‌ها به برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی مربوط نیستند، بلکه به نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی بازمی‌گردند. این تحریم‌ها علیه شماری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی و از جمله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌ی قضائیه‌ی جمهوری اسلامی وضع شده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ پس از توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی و ۶ قدرت جهانی (آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان) که از دی ماه ۱۳۹۴ در قالب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به اجرا گذاشته شد، رئیس جمهور آمریکا باید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای علیه جمهوری اسلامی را هر ۱۲۰ روز تمدید کند.