بازداشت سه عضو «الاحوازیه» از گروه مخالف جمهوری اسلامی توسط پلیس دانمارک

0
228

پلیس دانمارک اعلام کرد سه عضو گروه «جنبش مبارزه عربی برای آزادی اهواز» را به ظن حمایت از حمله تروریستی در شهر اهواز بازداشت کرده است.

 سخنگوی پلیس دانمارک گفته است اعضای این گروه که در ایران عموما با نام «الاحوازیه» شناخته می‌شوند، قوانین این کشور را زیر پا گذاشته‌اند. این افراد ممکن است به جریمه نقدی و تا دو سال زندان محکوم شوند.

گفته می‌شود از جمله افراد بازداشت شده «یعقوب حر تستری»، سخنگوی این گروه است.

این گروه پس از حمله روز ۳۱ شهریور به یک رژه نظامی در شهر اهواز – که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از ۸۵ نفر، از جمله چند غیرنظامی شد – مسئولیت آن را به عهده گرفت.

به گزارش نیویورک‌تایمز، مسئولان جمهوری اسلامی این گروه را مسئول چند حمله دیگر طی یک دهه اخیر در نقاط مختلف ایران معرفی کردند.

با این حال کمی بعدتر گروه دولت اسلامی (داعش)، با انتشار ویدئویی اعلام کرد که مهاجمان از اعضای این گروه بودند. چند روز بعد سپاه پاسداران در بیانیه‌ای خبر داد که در حمله موشکی به یکی از پناه‌‌گاه‌های این گروه، موفق شده است طراح اصلی حمله به اهواز را از پا درآورد.

هفته گذشته سازمان امنیت دانمارک اعلام کرد یک فرد ایرانی-نروژی به ظن همکاری با دستگاه امنیتی ایران و تلاش برای ترور «حبیب جبر» از سران این گروه، بازداشت شده است.

صدای آمریکا گزارش داد؛ پس از افشای این مسئله، دانمارک سفیر خود در تهران را برای مشورت به کپنهاگ فرا خواند و از اتحادیه اروپا خواست ایران را به دلیل تلاش برای حمله به این فرد، تحریم کند. هم‌زمان وزیران خارجه کشورهای اسکاندیناوی نیز در بیانیه‌ای مشترک به انتقاد از این اقدام جمهوری اسلامی پرداختند.