اعدام سه زندانی سیاسی و دفن مخفیانه: «موکلان من به دروغ به قتل و ترور متهم شده‌اند»

0
295

قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز شنبه هفده شهریر، اجرای حکم اعدام سه زندانی سیاسی کرد را به وکلای أنان ابلاغ کرد. بنا به اظهارات وکلا، زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین پناهی سحرگاه جمعه هفده شهریور در زندان رجایی شهر کرج، بدون اطلاع خانواده و وکلا اعدام شده اند.

صالح نیکبخت، وکیل زانیار و لقمان مرادی با تایید اجرای حکم، اعدام زانیار و لقمان مرادی را غیر قانونی خواند و گفت حکم اعدام به اتهام محاربه در حالی اجرا شده که به اتهام قتل عمد آنان هنوز رسیدگی نشده و پرونده باز بوده است. صالح نیکبخت گفت: «این اعدام صحیح و قانونی نیست و نباید اجرا میشد، موکلان من به دروغ به قتل و ترور متهم شده اند. هنوز پرونده قتل و شکایت خانواده مقتول در حال رسیدگی است که حکم محاربه اجرا می‌شود که به دلیل همان قتل وارد شده است.»

زانیار و لقمان مرادی به ظن ترور و قتل فرزند امام جمعه شهر مریوان به قتل عمد و محاربه متهم شدند،

آنان پس از پایان بازجویی و انفرادی، اعلام کردند تحت شکنجه‌های شدید به قتل اعتراف کرده اند اما کار آنان نبوده، اقبال، پدر زانیار مرادی، نیز پیش از قتل مشکوکش در کردستان عراق، گفت زانیار و لقمان بی گناهند و به دلیل فعالیت‌های سیاسی او دستگیر شده اند.

اقبال مرادی، فعال سیاسی تبعیدی روز ۲۷ تیر ماه در کردستان عراق از سوی افراد ناشناس ترور شد، او در سال ۱۳۸۷ نیز از یک ترور نافرجام از سوی جمهوری اسلامی جان به در برده بود و بیست روز بعد فرزندش زانیار مرادی و یکی دیگر از بستگانش به نام لقمان مرادی بازداشت شدند. گفتگوی پدر زانیار مرادی با کمپین در بهمن ۹۵ درباره انگیزه های امنیتی و سیاسی پرونده زانیار و لقمان رااینجابخوانید.

وکیل و خانواده رامین حسین پناهی نیز خبر اجرای حکم را تایید کرده اند، امجد، برادر رامین گفت به آنان جنازه ای تحویل داده نشده و رامین مخفیانه دفن شده است. حسین احمدی نیاز، وکیل رامین حسین پناهی پس از صدور عجولانه حکم اعدام اعلام کرد موکلش بیگناه است، اصراری که به بازداشت او نیز منجر شد. امجد حسین پناهی به کمپین گفت به آنان اجازه آخرین ملاقات نداده‌اند و رامین بدون خداحافظی از خانواده اش اعدام شده است.

زانیار و لقمان مرادی،مرداد ماه ۱۳۸۸توسط نیروهای امنیتی در شهر مریوان در استان کردستان بازداشت شدند. آنها به مدت ۹ماه در بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج (وزارت اطلاعات)، برای اخذ اعترافات «تحت فشار و شکنجه شدید روحی و جسمی» قرار گرفتند. این دو زندانی پس‎از نزدیک به ۶ماه به زندان مرکزی سنندج و از آنجا  به بند ۲۰۹زندان اوین تهران منتقل شدند. زانیار و لقمان مرادی اول دی ماه سال ۱۳۸۹در شعبه ۱۵دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه و به اتهام «محاربه از طریق عضویت در یک گروه معاند و قتل فرزند امام جمعه مریوان» به اعدام در ملاعام محکوم شدند و این حکم  ۱۸تیرماه سال ۱۳۹۰از سوی دیوان عالی کشور تائید شد و پس از آن به زندان رجایی شهر کرج منتقل شدند.

همزمانی اعدام سه فعال سیاسی کرد با درگیری و حملات نظامی به مقرهای حزب دموکرات کردستان و افزایش درگیری ها در کردستان  ایران، از انتقامجویان بودن آنان خبر می دهد

رامین حسین‌پناهی سوم تیر ماه ۱۳۹۶به دلیل عضویت در یکی از  احزاب کرد مخالف حکومت جمهوری اسلامی (کومله)، توسط نیروهای سپاه پاسداران از ناحیه شکم، کمر و پا مورد اصاب گلوله قرار گرفت و بازداشت شد و در پنجم بهمن ماه ۱۳۹۶در شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج طی یک جلسه دادگاه کوتاه به اعدام محکوم شد. شعبه ۳۹دیوان عالی کشور بیستم فروردین ۹۷این حکم را تایید کرد و با رد درخواست اعاده دادرسی از سوی قوه قضاییه، پرونده به مرحله اجرا رسید.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ وکیل رامین حسین پناهی پس از تایید حکم اعدام موکلش در گفتگویی با کمپین روند دادگاه را ناعادلانه اعلام کرد و گفت موکلش در طول دوران تحقیقات مقدماتی و بازجویی در سلول‌های انفرادی، از دسترسی به وکیل و خانواده‌ محروم بوده، برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفته است.رامین حسین‌پناهی به اتهام «بغی» به اعدام محکوم شده در حالی که وکیلش بارها در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده موکلش نه به کسی شلیک کرده و نه مسلح بوده و یک معترض سیاسی است.